Gevoelens,  Verbindende communicatie

Reageren op een negatieve boodschap

Soms heb ik de neiging om in situaties waarin iets wordt gezegd waardoor ik geprikkeld raak te reageren met een verdediging: “Ja maar…” of zelfverwijt: “Dit heb ik ook niet handig gedaan…”. Het gaat dan om uitspraken waar ik het helemaal niet mee eens ben, of waarin ik het gezegde als negatief ervaar.

Ik merkte wel dat dit niet heel constructief is, en soms ook extra negativiteit oplevert. Van mijn moeder moest ik vroeger tot 10 tellen voordat ik dan iets zei, maar dat is me nooit echt gelukt.

Inmiddels heb ik een nieuwe manier geleerd die helpt om de zaken wat meer in perspectief te zien. Als het me lukt om in zulke situaties over degene die het zegt te denken: “Ah, dit houdt je bezig, dit belangrijk voor jou, het heeft niet per se iets met mij te maken.” dan geeft dat lucht. Ik kan dan met net wat meer afstand naar de boodschap luisteren, wat het gesprek uiteraard ten goede komt. Het is helemaal fijn wanneer ik dan ook nog de manieren van omgaan met een negatieve boodschap volgens verbindende communicatie helder voor de geest heb zodat ik het gesprek op een prettige manier kan voortzetten. Hieronder zet ik ze op een rijtje.

Reageren op een negatieve boodschap a lá verbindende communicatie

Wanneer iemand iets negatiefs zegt dan kun je hier op vier manieren mee omgaan.

1. Jezelf de schuld geven
2. Anderen de schuld geven
3. Je bewust worden van eigen gevoel en behoeften
4. Je richten op gevoel en behoeften van de ander

Stel je voor dat Angelique tegen je zegt:
“Je onderbreekt me altijd als ik geconcentreerd zit te werken, ik wil dat je daarmee ophoudt.”

Reageren op manieren 1 en 2
Je reactie volgens de eerste manier Jezelf de schuld geven zou kunnen zijn:
“Hm ja, het is ook niet handig om haar van haar werk af te houden, als ze er net midden in zit.”

Volgens manier 2 Anderen de schuld geven kun je zo reageren:
“Ja dag, je hebt ook nooit tijd. Als je niet geconcentreerd zit te werken, dan ben je ergens anders, dit is het enige moment dat je er bent”.

Reageren op manieren 3 en 4
Bij manier 3 Je bewust worden van eigen gevoel en behoeften probeer je recht te doen aan wat er in je leeft:
“Ik voel me geïrriteerd omdat mijn behoefte aan communicatie niet wordt gezien en het steekt dat mijn poging om rekening te houden met je volle agenda niet wordt gezien.”

Volgens manier 4 Je richten op gevoel en behoeften van de ander probeer je recht te doen wat er in de ander leeft:
“Ah Angelique, voel je je gefrustreerd nu ik je stoor terwijl je iets wil afmaken, en zou je begrip willen voor jouw situatie?”

Hoewel het me echt niet altijd lukt om volgens manier 3 en 4 te uiten merk ik wel dat dit de meest prettige manieren zijn. Manier 1 en 2 leiden tot verwijten, schuld, schaamte en boosheid, daarbij is eigenlijk niemand gebaat.
Het prettige van manier 3 en 4 is denk ik dat je zo aandacht schenkt aan de gevoelens en behoefte van jezelf of degene waarmee je in gesprek bent. Dit zal bijna altijd leiden tot begrip en verbinding, wat natuurlijk hartstikke fijn is.


Hoe ga jij om met een negatieve boodschap?

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *