Behoeften,  Gevoelens

Leren

Misschien heb je weleens gehoord van de leerfase cirkel van Maslow.
Die cirkel beschrijft dat iets leren verloopt in 4 fases. Ik hou er wel van om nieuwe dingen te leren, maar merk dat er fases zijn in het leerproces die ik als onprettig ervaar. Daarom heb ik gekeken welke gevoelens en behoeften in het leerproces gevoeld kunnen worden. Per fase beschrijf ik deze kort.


Onbewust onbekwaam

In de eerste fase van het model ben je onbewust onbekwaam. Je weet niet wat je niet weet. Het niet-weten zit je daarom niet in de weg.
Je voelt je bijvoorbeeld enthousiast, vrij en blij. Je behoeften aan vaardigheid en inzicht zijn vervuld.


Bewust onbekwaam

In de tweede fase weet je dat je iets nog niet kan. Dit besef kan tot ongemak leiden, en daarmee tot een vervolgstap in de leerfase cirkel. Of je vind het helemaal niet ongemakkelijk dat je het niet kan, dan komt er geen leerproces op gang. Dat is ook een optie. Ik kan bijvoorbeeld niet toonvast zingen en geen motor besturen, maar kan daar prima mee leven.
Terug naar de leerfase cirkel. Je komt er achter dat je iets niet beheerst, en wil dit veranderen. Je wil Spaans kunnen spreken bijvoorbeeld, of wél motor kunnen rijden. Dan bevind je je wel in de leerfase cirkel:
Je erkent dat je iets niet kan en neemt je voor om dit te gaan leren.
Je voelt je misschien vastberaden, hoopvol, nieuwsgierig. Je behoefte aan uitdaging, groei en leren worden vervuld.


Tussenfase

Vervolgens beland je in een tussenfase: je bent nog niet bewust bekwaam. Om iets te kunnen is oefening nodig. Je oefent je een ongeluk en soms lukt het even om in de volgende fase te verkeren. Om vervolgens weer terug te vallen in de fase bewust onbekwaam.
Mogelijk voel je je soms blij, afgewisseld met ongeduldig en gefrustreerd. Je behoefte aan ondersteuning kan vervuld zijn, afgewisseld met onvervulde behoeften aan gemak en op den duur afronding. Je zou zo graag willen dat je het al kon!


Bewust bekwaam

Nu wordt het leuk: Je kunt het als je er met je gedachten bij bent.
Dat is weliswaar niet altijd, maar wel al een groot deel van dingen die je doet met je nieuwe vaardigheid. En als het dan lukt dan ben je je daar ten volle van bewust.
Je kunt je trots voelen, geïnspireerd en dankbaar voor deze nieuwe vaardigheid. Je behoeften aan gemak, en afronding zijn vervuld.


Onbewust bekwaam

Je kan de vaardigheid die je wilde leren ook zonder erbij na te denken. Dit is waar je steeds naar hebt uitgekeken! Je voelt je enthousiast, vrij en blij. Je behoeften aan vaardigheid en inzicht zijn vervuld. De cirkel is rond.

Wat maakt leren bij jou los?


Misschien vind je dit ook interessant: Succes vieren is belangrijk!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *