Model geweldloze communicatie

Een verzoek doen

Een verzoek doen is de laatste stap in het model van verbindende communicatie.
Hoewel het een laatste stap is in het model is het geenszins de laatste stap in het gesprek dat je met de ander hebt. Soms leidt je eigenlijke verzoek tot een heel gesprek waarin je vraag wordt uitgediept en onderzocht. Wat weliswaar tijd kost, maar meestal ook leidt tot meer verbinding. En daar draait het natuurlijk allemaal om!

Hoe ziet een verzoek er volgens verbindende communicatie er uit?

Een aantal elementen maken van een gewone vraag een verzoek volgens verbindende communicatie. Dat is een verzoek dat uitnodigt om op een positieve manier bij te dragen aan het welzijn van de vraagsteller.
Zo’n verzoek is concreet en positief geformuleerd en start met het idee van keuzevrijheid voor de ontvanger.

Keuzevrijheid van de ander

Om met misschien wel het belangrijkste te beginnen: de keuzevrijheid van de ander. Als je per se wilt dat de ander iets voor je doet. Of iets moet uitvoeren volgens jouw ideeën, dan stel je geen vraag. Je doet dus geen verzoek – in tegendeel- dan stel je een eis. Een verbindend verzoek zou bespreekbaar moeten zijn en er op gericht zijn om samen met de ander te komen tot een voor ieder passende oplossing.

Concreet

Hoe duidelijker je kunt maken wat je graag zou willen bereiken, hoe groter de kans dat het gewenste werkelijkheid wordt. Blijf weg van vage verzoeken. Maak je vraag zo concreet mogelijk. De ander weet dan wat er verwacht wordt en dat maakt het makkelijker om aan het verzoek te voldoen.
Door een tijdselement aan je verzoek toe te voegen maak je het verzoek nog wat duidelijker en concreter, dat kan een exact tijdstip zijn, maar ook een ander tijdselement.
Wil je me vóór de lunch per mail laten weten of je vanmiddag mee kan naar die afspraak?

Positief geformuleerd

Benoem datgene dat je wilt bereiken, leg daar de focus op. Geef geen aandacht aan wat je niét wil.
Stop met schreeuwen! wordt Kun je wat zachter praten?

Wat voorbeelden van verschillende verzoeken

Hieronder volgen wat voorbeelden van verschillende verzoeken. Sommigen verzoeken bevatten meer elementen van verbindende communicatie en sommige verzoeken wat minder. Misschien valt het verschil je op.

  • Wil je binnen je pet afzetten?
  • Kun je de agenda voor het volgende overleg voorbereiden en voor aanstaande vrijdag mailen aan de genodigden?
  • Wil je volgende keer wat duidelijker zijn?
  • Wil je dat nooit meer doen?
  • Kun je de directie wat respectvoller behandelen?
  • Wil je me helpen begrijpen wat je nu zo boos maakt?
Hoe komen de verzoeken op je over?

Misschien vind je dit ook interessant: Hoe kun je het model van verbindende communicatie inzetten?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *