Behoeften,  Gevoelens

Een oordeel heeft een voordeel

In een eerdere blog beschreef ik het model van geweldloze communicatie. Wanneer je het model volgt geef je eerst een beschrijving van de situatie die je wilt bespreken, gevolgd door de gevoelens en behoeften die deze situatie met zich mee bracht, eindigend met een verzoek. In deze beschrijving van het model lijkt geen ruimte te zijn voor oordelen. Maar…..

Waar zit dat voordeel?

Verbindende communicatie wil recht doen aan alles wat er in je leeft, en dat kunnen ook best oordelen zijn. Een oordeel zegt iets over wat je vindt. En dat is meteen het voordeel. Het is een uiting die iets zegt over je gevoel of wat je nodig hebt en soms in frustratie wordt uitgesproken. Het kan de moeite waard zijn daar bij stil te staan.

Het is wel goed te beseffen dat een oordeel uitspreken meestal niet bijdraagt aan verbinding, maar eerder zorgt voor een verwijdering. Dat komt omdat een oordeel wordt gepresenteerd als een vaststaand feit. Een oordeel krijgt meestal geen verdere uitleg en nodigt zelden uit tot verdieping. Verder is een oordeel hoogstwaarschijnlijk gebaseerd is op een klein van de hele waarheid. Je baseert een oordeel meestal op enkele ervaringen, en plakt daar een label op. Dat label – oordeel- is gebaseerd op jouw ervaringen. Een oordeel zegt dus ook wat over jou.

Oordelen herkennen

Wanneer je iemand- of jezelf!- een van de volgende woorden hoort zeggen is er sprake van een oordeel: moeten, altijd, nooit, vaak. Er wordt iets gezegd dat gebaseerd is op een overtuiging of verwachting die je eerder in je leven hebt opgedaan en die ervaring heeft zich vertaald in een oordeel.

“Jij bent natuurlijk weer te laat”

“Dat is ook geen manier van doen”

“Ik weet zeker dat je het heel goed gaat doen”

“Je bent een fantastische kok”

Het laatste voorbeeld is waarschijnlijk een positief oordeel waar je niet zoveel bezwaar tegen zou hebben. Evengoed is dit een oordeel dat gebaseerd kan zijn op een klein deel van de waarheid. Toevallig heeft deze persoon de enige twee gerechten gegeten die je inderdaad goed kunt bereiden. En laat buiten beschouwing dat je daarnaast alleen wel eens een ei kookt.

Ben jij je bewust van je oordelen?

Misschien vind je dit ook interessant: Hoe kun je het model van verbindende communicatie inzetten

3 reacties

  • Bert Hassing

    Meestal reageer ik op een bepaalde situatie vrij direct en spontaan, dus zonder eerst stil te staan om te begrijpen waar het precies omgaat. Misschien moet ik eerst tot tien tellen voorfat ik reageer.

  • Bert Hassing

    Mijn reactie heb ik te snel verstuurd( weer niet tot tien geteld). Het moet zijn dat ik eerst tot tien moet tellen (nadenken dus) voordat in een oordeel uitspreek,

  • Jacoline

    Dank voor je reacties. Het inspireerde me bij het schrijven van de komende blog. Hopelijk kijk je met mildheid naar je spontane actie en het -zoals je aangeeft- te snelle versturen er van.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *